Geen categorie

Column: Om maar wat te noemen

What the fuck, kraaide ik onlangs vanuit mijn oerhollandse tenen. Dichter Quinsy Gario is opgepakt tijdens de intocht van Sinterklaas omdat hij een T-shirt droeg met de tekst ‘Zwarte Piet is racisme’. Dat moet het zijn geweest, want in de berichtgeving stond nergens wat de werkelijke reden van zijn arrestatie was. Het verhaal bestond uit: shirt, tekst, opgepakt. Het is ook gefilmd en het ziet er erg stoer uit. Vier dienders die aan de dader trekken en niet werkelijk de intentie hebben om hem te boeien, te spreken of weg te voeren, om maar wat te noemen. Het lijkt nog het meest op een moderne dansvoorstelling met een niet ingelichte hoofdrolspeler. Alleen al daarom de moeite van het youtuben waard. We zien hoe Quinsy tijdens het antieke kinderspektakel wordt opgepakt vanwege een heel nieuwerwetse verordening, want geweld of dreiging was er niet. Er was alleen het T-shirt.

Afgelopen augustus trad Quinsy op tijdens Noorderzon in Groningen. Ook toen droeg hij het shirt en ik vond het een mooi ding. Toegegeven: ik had tot die tijd helemaal geen mening over de vraag of de ZP’er racistisch was. Ik was toentertijd namelijk nog vooral bezig met de vraag ‘waarom is de zwarte band de hoogst haalbare en niet de blanke band?’ Maar toch, ik vond het een krachtig statement. Het staat ergens voor. Vooral omdat je weet welk genre mensen het subiet afkeurt. Types die zeggen: ‘het is verdomme een kinderfeest en daar moeten ze met hun gore poten van afblijven’. Dat een kind dat in Sinterklaas gelooft nog niet kan lezen, vergeten ze even voor het gemak. Het is bedoeld voor de ouders. Verder niet. Als de kinderen de meningcrimineel Q.G. uit A. met zijn T-shirt zien dan denken ze hooguit: ‘hé kijk, een zwarte Piet zonder maillot en lippenstift’, om maar wat te noemen.

Wat dan ook, het is niet toegestaan om in Nederland te zeggen dat zwarte Piet racistisch is, want dan word je opgepakt. Het is alsof ze zeggen: tot Sinterklaas en niet verder.

Een tijdje geleden kocht ik op een kunststripbeurs een T-shirt van Kito. Een rooie, met de opdruk ‘I’m part of the Jewish conspiracy to rule the world’. Een geweldige zin omdat het helemaal klopt: ik ben er inderdaad een onderdeel van. Maar nu de vraag: mag ik het aan op 4 mei? Of met Pasen? Of met Yom Kippoer? Of op 11 september, om maar wat te noemen?

Ik wil er op z’n minst een robbertje over discussiëren, en dan nog het liefst voordat ik word gearresteerd. Al vraag ik me af of daar in Nederland nog plaats voor is. Tegenwoordig zijn sommige meningen heiliger dan andere. Om terug te keren naar de racisme-discussie: die is al zo oud als kapoentje zelf en er is nog nooit een zinnig woord over gezegd. Voor ieder spoortje racisme is er een onwaarschijnlijk weerwoord. Piet is zwart van de schoorsteen, vandaar zijn witte handschoenen. En toch zingen we braaf dat Piet zo zwart is als roet en niet van roet. Piet komt uit een land waar iedereen Piet heet en het woord knecht is niet beteugelend, maar de ouderwetse benaming van mantelzorger. Piet is een blanke Moor en iedereen weet dat Moren de kunst van het schoorsteenvegen naar de beschaafde wereld hebben gebracht, om maar wat te noemen.

Samengevat gaat het er niet om wat je vindt en wat je bronnen zijn, maar dat er een verschil van mening mag bestaan. Ik vind de Sint een verdachte, zelfverklaarde kindervriend in Katholieke klederdracht, die graag jonge kinderen op schoot heeft. Zouden we dat niet beter aanpassen aan het huidige tijdsgewricht? Want waarom de Sint wel en een ordinaire bisschop in dezelfde jurk niet? Lijkt me heel verwarrend voor kinderen op die leeftijd. Hoog tijd voor een T-shirt met ‘Sinterklaas is pedofilie’.

Plaats een reactie