Recensie: Christian Lax – De eekhoorn van de Vel’d’Hiv

9200000011499211Doelgroeptechnisch gezien interessant om na te gaan of er veel stripliefhebbers zijn met een voorliefde voor wielrennen, maar zij die de sportieve wereld van stoempen, demareren en lekrijden waarderen, halen hun hart op bij de wielrenverhalen van Christian Lax. Na de prachtige Teenloze Adelaar en het tweeluik Vinkenbrood verscheen onlangs De eekhoorn van de Vel’d’Hiv, een ronduit geweldige strip over het indoor baanwielrennen in de vroege oorlogsjaren in Parijs.

In het verhaal volgen we de broers Sam en Eddie Ancelin. De laatste is een kritische journalist en lid van het ondergrondse verzet. In die hoedanigheid ondertekent hij zijn bijdragen als De eekhoorn. Sam is succesvol baanrenner die zijn triomfen viert in de houten binnenrenbaan Vélodrome d’Hiver in Parijs; een locatie die sommigen bekend zal voorkomen. In de bestseller Haar naam was Sarah vertelt Tatiana de Rosnay het waargebeurde verhaal van de 13.000 Parijse joden, die in de nacht van 16 juli 1942 door de nazi’s werden opgepakt en onder erbarmelijke omstandigheden dagenlang werden ondergebracht in hetzelfde vélodrome.
Hier wordt meteen duidelijk dat de verhalen van Lax niet per se bedoeld zijn voor wielerfans alleen. In het geval van De eekhoorn van de Vel’d’Hiv gaat het nadrukkelijk over het Franse verzet tegen de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog.

Daarnaast is het verhaal een heuse familiegeschiedenis. Vader Ancelin is een rasopportunist, heult en profiteert van de Duitse aanwezigheid, zijn vrouw trekt zich het lot van de geïnterneerde Joden aan, Eddie bevecht de bezetter met zijn pen terwijl Sam zo goed en zo kwaad als het gaat in conditie probeert te blijven. Hij wil alle tegenstanders, in het algemeen de bezetter en op de baan de foute Italiaan Stazzo, met zijn benen verslaan en zo de goede Fransoos hoop geven. Vader raakt intussen steeds verder verstrikt in zijn kwalijke dubbelrol en komt onder druk te staan. Zijn zoon zou beter niet zoveel wedstrijden meer winnen…

Het hardcover album is formidabel verzorgd, zoals we dat van Daedalus gewend zijn: mooi papier, groot formaat, met een infromatieve appendix en prachtig handgeletterd. Het ademt liefde voor het beeldverhaal en als het dan ook nog eens een spannend en historisch verantwoord verhaal is, dan kunnen we spreken van een voltreffer. Een knappe jongen die dit album nog uit de gele trui koerst.

Christian Lax – De eekhoorn van Vel’d’hiv (Daedalus, € 22,90)