Recensie: Christophe Blain – In the kitchen with Alan Passard

in the kitchen with alan passard cover‘In the kitchen with Alain Passard’ is helaas mislukt. De ondertitel spreekt boekdelen: ‘inside the world (and mind) of a masterchef. A graphic novel with recipes, written and illustrated by Christophe Blain’.
Het is van alles wat en daarmee ontbreekt de noodzaak, de passie en wat het ook is dat Blain (Isaac de Piraat en Gus) wil overbrengen.
Voor het maken van het album heeft Blain een paar maanden meegelopen in het Parijse driesterrenrestaurant l’Arpège van topchef Passard en het verslag daarvan in een aantal losse hoofdstukjes gegoten die tezamen een geheel zouden moeten zijn. Passard, die wordt gezien als innovator op het gebied van de verse-groentekeuken en daartoe alle ingrediënten zelf kweekt en groeit in zijn drie tuinen verspreid over heel Frankrijk, vertelt gepassioneerd over zijn werk, maar dat komt in stripvorm nauwelijks uit de verf. Het blijft hangen in een opeenvolging van oneliners, kookemoties en beslistheden. Nergens komt de persoon werkelijk tot leven. Hij is een clichékok met maniertjes.
Blain, die zelf de rol speelt van leergierige tekenaar met een notitieboekje, is vooral fan en maakt het verhaal nergens spannend. De recepten zijn vast en zeker het einde, maar remmen de graphic novel (als het dat dan toch moet zijn) vooral af. Bovendien missen de recepten een belangrijk onderdeel: het geile plaatje. Het mooi opgemaakte bord. Het water in de mond.
In het verlengde daarvan is ook de graphic novel niet compleet: het is om te beginnen geen novel, want de verhaallijn ontbreekt nagenoeg, en het werk in de keuken wordt uiterst mager verbeeld omdat Blains tekenwerk zich meestal beperkt tot hoofd en handen. Dat stoort, zeker als er pijltjes met ‘rasp’ of ‘julienne gesneden’ aan te pas komen. Een bord is een halve cirkel en het gerecht een berglandschapje met krullendamp.
Het album heeft zijn charme, maar er zijn betere culistrips -vooral uit Japan-, lekkerdere receptenboeken en voor inkijkjes in de keuken is de televisie toch een geëigender medium.

Christophe Blain – In the kitchen with Alan Passard (Chronicle Books, €16,95)