Recensie: Frank M. Young & David Lasky – Carter Family, Don’t forget this song

carter dont forget(deze recensie verscheen eerder in Zone 5300, nummer 100, februari 2013)

Een stukje muziekgeschiedenis vooraf. Johnny Cash, van wie er vorig jaar een 63-delige cd-box verscheen, was bij leven en welzijn getrouwd met June Carter. June was één van de drie dochters van Maybelle Carter, die op haar beurt samen met haar zus Sara en diens man A.P. Carter het wereldvermaarde trio de Carter Family vormde. Voor de goede orde: Maybelle was getrouwd met Ezra, de broer van A.P., vandaar dezelfde achternaam.
De Carter’s kwamen uit Virginia en waren zeer godvruchtig. Vanaf 1928 traden zij -aanvankelijk in zeer kleine kring- op met religieuze countrymuziek en stonden zij aan de wieg van wat later weinig flatteus Hillbilly-muziek ging heten.
Carter Family, Don’t forget this song is een graphic novel in de ware zin van het woord en vertelt het verhaal van de muzikantenfamilie, beginnend in de jaren tien van de twintigste eeuw; zware tijden voor tabaksplanters, zoals de familie Carter. Om de nood te lenigen wordt er gemusiceerd en dat valt in de smaak. Het trio weigert aanvankelijk voor geld te spelen -that’s not the way o’ the Lord- maar gaat gaandeweg toch overstag. De goedgelovige Carters laten zich voor het karretje spannen van meneer Peer, een niet eens zo kwalijke zakenman die goed voor zichzelf zorgt. De Carter Family breekt door, al zorgt dat stante pede voor moeilijkheden, in zakelijke en privésfeer. Maar de show gaat door en de drie blijven optreden, wat geweldige scenes oplevert: De Carters gaan naar de grote stad en verzwijgen dat ze hun geld zijn kwijtgeraakt omdat de auto onderweg gerepareerd moest worden, ze worden gefotografeerd maar mogen geen nieuwe kleren aan vanwege hun imago van arme Hillbilly’s en het eigengereide gedrag van A.P. zorgt regelmatig voor wrevel, tot de bom barst.
Het tekenwerk van David Lasky is aan de onbeholpen kant maar oprecht en past perfect in de sfeer van het verhaal. Het verteltempo is precies goed. De dialogen zijn in vorige-eeuws Amerikaans en dragen bij aan de authenticiteit van het vertelde: Young en Lasky hebben vijf jaar gewerkt aan het boek en de bijgevoegde lijst met geraadpleegde literatuur is indrukwekkend.
Als bonus zit er een cd met oude opnames bij het boek. Niet ter introductie, daarvoor zijn de geboden tracks te obscuur en ontbreken de bekende nummers, maar dat is geen groot bezwaar: voor nog geen tientje zijn er complete verzamelaars met alle Carter-klassiekers. That’ll do.

Frank M. Young & David Lasky – Carter Family, Don’t forget this song (Abrams, 24,95, incl. cd)