Recensie: Jeff Lemire – The Underwater Welder

underwater welder(deze recensie verscheen eerder in Zone 5300 nummer 100, februari 2013)

Wie bijhoudt wat er per jaar van de veelbekroonde Canadese graphic novelist Jeff Lemire (1976) verschijnt, weet dat er op zondag gewoon wordt doorgewerkt in huize Lemire. Naast een maandelijkse aflevering -in comicformaat- van het magistrale Sweet Tooth, schrijft hij mee aan Justice League Dark, Animal Man en Swamp Thing. Tussendoor zag hij tijd om The Underwater Welder af te ronden, een novel in de traditie van LOST en The Twilight Zone waaraan hij zes jaar werkte.
In The Underwater Welder volgen we de introverte lasser Jack. Zijn werk bestaat uit het lassen van drainagepijpen van boorplatforms, werk dat zich onder de zeespiegel afspeelt. Zijn leven boven water is onstuimiger. Hij wordt vader en dat roept herinneringen op aan zijn eigen vader, een alcoholistische solist die in zee het leven liet toen Jack nog een jongen was. Onder water komen die herinneringen levendig terug, waarna Jack een inzinking krijgt. Hier is Lemire op z’n sterkst: beeldende pagina’s zonder tekst worden afgewisseld met korte, rake dialogen tussen hem en zijn vriendin Susan. Zoals zijn vader er nooit voor hem was, wordt hem verweten dat hij er niet voor haar is.
Het boek gaat over vertrouwen, verlangen en geborgenheid: niet bepaald fijnzinnige thema’s en in zekere zin uitgekauwd, maar Lemire weet er een vertellaag aan toe te voegen, gevat in heel zuivere gedachtemonologen die prachtig door het boek dwarrelen. Het maakt het verhaal zelfs ronduit emotioneel en liefdevol, voortkomend uit oprechte twijfel.
The Underwater Welder is een perfecte introductie voor mensen die nog nooit een graphic novel hebben gelezen. Fans van suspense komen met dit boek aan hun trekken en ook het mooie zwart-wit werk, waar Lemire een patent op heeft, zal genoeg lezers tot de verbeelding spreken. In de Verenigde Staten is het boek omarmd door critici en staat het in alle eindejaarslijstjes. Nu hebben Amerikanen niet altijd gelijk, maar hier ga ik voor dit keer volledig in mee. Met één kleine nuancering: Lemire’s The Nobody uit 2009 is nóg beter.

Jeff Lemire – The Underwater Welder (Top Shelf, 19,95)