Recensie: Modern Cartoonist – The Art of Daniel Clowes

ADCcoverWebVoor de fan van Daniel Clowes, en welke serieuze striplezer is dat niet, is er sinds kort een boek dat eigenlijk niet mag ontbreken: Modern Cartoonist, The Art of Daniel Clowes. Het is een lijvig en schitterend overzichtswerk, waarin nog een keer uit de doeken wordt gedaan waarom Clowes bij de grote vernieuwers van de hedendaagse graphic narrative novel industrie hoort.
Je vindt er schetsen en illustraties, reclamewerk, foto’s van voorwerpen die in de verhalen zijn terug te vinden, prille probeersels en her en der gepubliceerde korte verhalen (zoals het vreemde Needledick the Bug-Fucker), er staan interessante essays en beschouwingen in over zijn strips, samen met een uitvoerig interview over zijn leven en zijn werk. Dat interview, door Kristine McKenna, is zeer onderhoudend en geeft prachrige vergezichten. Clowes is geen domme jongen, dat blijkt maar weer, en toch heel gewoon gebleven.
Hoogtepunt is de bijdrage van Chris Ware over zijn collega: een liefdevol en bewonderenswaardig verhaal over twee tijdgenoten die het allebei ‘hebben gedaan’, zoals Ware zegt.

In 224 pagina’s wordt het hele spectrum-Clowes behandeld: de verteltechnieken, het kleurgebruik dat een verhalende laag blijkt te hebben en uitvoerige analyses van zijn baanbrekende strips als Ice Haven en Wilson. Behoorlijk diep allemaal, het neigt af en toe naar academische prietpraat, maar het is beslist geen verspeelde tijd. Tot op heden was Todd Hignite’s In the Studio, Visits With Contemporary Cartoonists hét boek dat je las als je meer wilde weten over de mens achter Lloyd Llewellyn en Dan Pussey, nu kunnen we er Modern Cartoonist er gerust naast zetten.

Modern Cartoonist: The Art of Daniel Clowes – Alvin Buenaventura, red. (Abrams, 28,95)