Geen categorie

@tram

Het woord twitteren mag dan gekozen zijn tot het woord van 2009, voor mij is het tram. Hoe dat prachtwoord de gemoederen bezig houdt, is even fascinerend als eigenaardig. Het strijdtoneel is inmiddels verplaatst van de Oosterstraat naar het internet, waar allerlei groepen voor- en tegenstanders zich hebben verschanst. Ik beloof u, trek er eens een halfuurtje voor uit om de discussies te lezen op groningertram.com, en u zult een completer mens zijn. Achter de site zit een groep Stadjers die vindt dat wij, u en ik, niet genoeg weten over al het goede van de tram. Dus mag u lezen over de geschiedenis van de tram, over andere steden waar een tram rijdt en mijn favoriete twee: de misstanden en de voordelen van de tram.
Onder het kopje ’10 redenen voor een tram’ vinden we onder meer ‘trams hebben een hoog in- en uitstapcomfort’. Ik vraag me af hoeveel avondjes daarover is gebrainstormd en welke andere belangrijke reden de top 10 net niet heeft gehaald. In ieder geval niet ‘trams zijn aantrekkelijker dan bussen’, want die staat keurig op 3. Je moet er maar opkomen, net als de klapper ‘trams hebben hun succes al bewezen’ en dus ‘verbeteren ze de uitstraling van Groningen’.
In hun gekleurde zoektocht naar feiten en nuances geeft groningertram.com ook een overzicht van misverstanden over de tram. Zo haalt de site de angel uit de discussies ‘een tram is ouderwets’ en ‘trams zijn lawaaierig, ze piepen en krijsen in bochten’. Zogenaamde problemen worden keurig aangepakt en opgelost. Als er bijvoorbeeld een storing is en er dientengevolge geen trams rijden, kunnen bussen de dienst overnemen. Vervelend? Nee hoor, ‘qua impact is dit nadeel niet heel belangrijk’. Maar trams horen toch eigenlijk niet in een winkelstraat thuis? Het verbluffend eenvoudige antwoord luidt: juist wel, als je winkeliers en klanten in andere steden met een tram mag geloven.
Hoe dan ook, de site is een waardevolle aanvulling op het debat, al krijg je als neutrale bezoeker net iets te vaak het idee dat de tegenstanders een stelletje ondenkers zijn, en dat valt welbeschouwd reuze mee, omdat aan die kant de argumenten ook best kloppen. Want wat wordt er gezegd over de bereikbaarheid van de wijken waar men vreest verstoken te blijven van openbaar vervoer als de buslijnen worden vervangen door veel minder tramlijnen? Ik kon het niet vinden, dus als iemand het weet, twitter het dan even.

3 Reacties op “@tram”

  1. Jan Fré Boven says:

    Leuk. Als de tram het niet doet, zetten we bussen in. Waar worden die vandaan gehaald? Reken maar niet dat er een vervoerder is die bussen “op de plank” heeft staan.

    En de bussen die nu rijden, kunnen heel mooi door de knieën waardoor in- en uitstappen behoorlijk vergemakkelijkt wordt. Moet daar een tram voor gaan rijden.

    Zoals duidelijk mag zijn: ik ben tegen de tram. Ik voorzie een financiële ramp die we met elkaar mogen gaan betalen.

  2. Stefan says:

    Sprak vanmiddag een buschauffeur die in exact dezelfde bewoordingen het instapcomfort beschreef: “mijn bus gaat dan zachtjes door de knieën, zodat iedereen gemakkelijk kan instappen”.
    Toen ik ‘m vroeg of zijn bus poten of benen heeft, zei hij zonder aarzelen: “benen, de bus is het paard onder de vervoersmiddelen”.
    Mooi!

  3. Frank de Waal says:

    De voorstanders maken creatief misbruik van het weglaten van informatie. De stad Le mans waar trams voor betere omzetten hebben gezorgd. Niet zozeer toe te schrijven aan de tram, maar aan het slechte dure openbaar vervoer waardoor deze wijk nauwelijks te bereiken was.
    http://translate.google.com/translate?tl=en&sourceid=ie8-activity&u=http%3A%2F%2Fwww.lemans.maville.com%2Factu%2Ftramway_detail_-Quand-le-centre-ville-descend-aux-Sablons_8715-750081_actu.Htm
    Een situatie die niet te verglijken is met Groningen.

    En dan het stuk over Grenoble waar wordt aangegeven dat de onroerend goed prijzen flink zijn gestegen door de tram. In de afstudeeropdracht over de economische gevolgen van de tram in Groningen, gemaakt in opdracht van het tramburo, staat duidelijk dat de prijzen helemaal niet zijn gestegen in verglijking tot andere straten in die buurt.
    http://www.tramgroningen.nl/regiotram/Onderzoek_naar_economische_effecten_tram.php
    De tram werd voornamelijk ingezet als marketing instrument. Ne zo als de gemeente Groningen deed bij het Reitdiep waar ze hadden vermeld dat er op den duur trams zouden rijden (die er dus nooit gaan rijden).

    Wie controleert even al hun voorbeelden van andere steden? Bij de eerste had ik meteen al beet en vond de juiste volledige informatie.

    Teken ook de petitie van de Stadspartij Groningen tegen de tram, http://www.stadspartijgroningen.nl

Plaats een reactie